Anna Karenina
2013. január 30. írta: filmmoly33

Anna Karenina

Szerelem és színpadiasság.

Amikor egy elismert rendező (Joe Wright) úgy dönt, hogy újra filmre viszi a szomorú sorsú arisztokrata nő történetét, sejteni lehet, hogy valami újítással fog előállni. A történetet sokan ismerik, dióhéjban ismertetem miről is van szó: A fiatal Anna (Keira Knightley) a jóval idősebb kormánytisztviselő Alexei Karenin (Jude Law) felesége. A házassága még boldogtalannak sem mondható, a férjével mintha semmi közük nem lenne egymáshoz. Anna egyetlen boldogsága a fia, akit mindennél jobban szeret. Mikor elutazik megmenteni a bátyja Oblonsky (Matthew MacFadyen) házasságát, véletlenül összetalálkozik a hírhedt nőcsábász Vronsky gróffal (Aaron Taylor-Johnson). Az első pillanattól kezdve vonzódnak egymáshoz, és az esti bálon egy közös tánc után már nem tudják elfelejteni a másikat. Anna másnap visszautazik Szentpétervárra, és Vronsky követi. A nő hiába menekül a gróf elől, előbb-utóbb nem tud ellenállni és titkos viszonyt kezd a férfival. Ennek eredményeképpen az idő múlásával egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy a nagyra becsült Karenin felesége szeretőt tart. Anna kezdi elveszteni a megbecsülését szentpétervári körökben és ezzel együtt retteg, hogy a férfi, aki miatt feladta az életét, végül elhagyja egy másik nőért.

anna-karenina-2012-anna-karenina-by-joe-wright-31213779-1280-960_1.jpg

Álmomban sem tudtam volna elképzelni, mégis hogyan lehet egy színházi előadást élvezetesen filmben bemutatni. Pedig lehet. Sőt! Az első pillanattól kezdve, amikor a film elején még el volt húzva a függöny és a zenekar hangolását hallottam már az az izgatottság fogott el, mint amikor egy színdarab kezdetére vár az ember. Az ötlet kivitelezése szerintem zseniális volt, a szereplők mozgatható díszletekkel kerültek át egyik jelenetből a másikba, és nem egyszer mentek a kulisszák mögé, az utcára. Persze ezt nem kell ilyen drasztikusan elképzelni, nem végig a színpadot látjuk, hiszen az egész színház koncepció főként a helyszínváltásoknál volt érzékelhető. Legtöbbször rendes szobákat, báltermeket vagy mezőket láthattunk. Mégis ez az egész az arisztokrácia színpadiasságát éreztette, a hagyományok megrendezettségét, az emberek színészkedését a mindennapokban. Minden mozgás olyan szépen időzítve és koreografálva volt, hogy nem győztem ámulni, mennyi munkával hozhatták ezt létre.

anna3.jpg

Az egyik kedvenc motívumom a filmben a vonat állandó megjelenése volt: a szerelmesek találkozásakor, az első tánc után és Anna álmában újra és újra előre jelezte a kapcsolat tragikus végét. A szereplőválogatás szerintem teljesen korrekt volt, személy szerint nem vagyok oda Keira Knightley-ért, de tény, hogy a kosztümös filmek mindig is az erősségei voltak. Aaron Taylor-Johnson Vronsky-ként először nehezen emészthető volt számomra, kicsit túl femininnek éreztem, de ahogy haladt a film, megszoktam a karakterét. Számomra Jude Law Kareninként és Matthew MacFadyen Oblonsky-ként volt a film két fénypontja: mindketten a hitelességükkel nyűgöztek le.

Ajánlom a filmet, mivel engem elvarázsolt a pozitív értelemben vett megrendezettsége. Joe Wright igazi új töltetet tudott adni ennek a sokszor feldolgozott Tolsztoj regénynek.

A bejegyzés trackback címe:

https://filmmolyeskonyvorult.blog.hu/api/trackback/id/tr276808013

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása