Könyv vs. film: Percy Jakson és az Olimposziak
2015. március 02. írta: Mózes Tina

Könyv vs. film: Percy Jakson és az Olimposziak

Akkor én most hivatalosan is benyújtok egy kérelmet Zeuszhoz, méghozzá azért, hogy legyen egy külön Könyvadaptációk Isten, akinek az lesz a fő feladata a múzsákkal karöltve, hogy nem engedi, hogy egy könyvből rossz, vagy az alaptól indokolatlanul eltérő filmet csináljanak. Mert szükség van rá! Nagyon is. Rick Riordan vajon látta a filmeket? Remélem nem kapott maradandó sokkot szegény.
percy-jackson-movie-and-book.jpg

Akkor, tisztázzuk a legelső és legfontosabb kérdéseket.

1. Ha szeretsz olvasni és tervezed, hogy ezt a sorozatot elolvasod, NE nézd meg előtte a filmeket! Csak NE!

2. Ha nem szeretsz olvasni, de érdekel a film, akkor nyugodtan, mert úgy élvezni fogod. Már aki... nyitott erre a témára.

3. Ha megnézted a filmeket, és szeretnéd elolvasni a könyveket, az a legjobb! De készülj fel, mert mérföldekkel többet kapsz az írott verziótól.

4. Ha a film nem keltette fel a lelkesedésed, és hülyeségnek találtad a témát, akkor ne állj neki a könyveknek, hacsak nem szereted különösebben az önkínzást.

5. Ha FAN vagy, és imádtad a könyveket, ezért úgy gondolod látnod, kell a filmeket is... ÉN szóltam. 

6. Ha nem borít ki, hogy egy adaptáció... merőben eltér az írott verziótól, akkor tetszeni fog a film és a könyv is. És így te egy nagyon békés ember vagy.

seaofmonsters.jpg

Nos, most hogy tisztáztuk ezeket, közlöm, én cseppet sem vagyok békés ember. Igaz, előbb láttam a filmet, mint olvastam volna a regényt, de azután nem hittem el, hogy ebből a csodálatos sorozatból, ezt a khm... filmet sikerült összehozni. Mert a kettő annyira különbözik, hogy nem is lehetne tovább fokozni. Ez lett volna a cél? Csinálni egy olyan filmet, ami csak az alapokban őrzi meg a könyv cselekményét? Mert akkor kiválóan sikerült. Na, de hogy ne csak a levegőbe beszéljek, nézzünk meg egy-két tényt:

Percy Jakson 12(!) éves a könyvek elején. A filmben 17-18. Oké, ez a kérdés eleve vitatott olvasói körökben, mert a könyvbéli Percy néha kissé felnőttesebben viselkedik, mint egy kiskamasz, de hát ő még csak egy gyerek. Annabeth az első könyvben kissé kevesebb szerepet kap, de a filmben sokkal szerethetőbbre sikerült. A regényben tipikus mindent jobban tud, és mindig igaza van karakter, míg a filmben ő a veszélyes csaj a táborban, aki rögtön elnyeri Percy szimpátiáját. Grover, aki Percy legjobb barátja és testőre, nem mellesleg szatír. Imádom Grover karakterét mind a könyvekben, mind a filmben. Humoros, jók a megszólalásai, igaz barát. Pont olyan, amilyenre egy fiúnak szüksége lehet. Mindezek ellenére úgy gondolom, az adaptációkban nem a szereplőkkel van a baj. Azok még elfogadhatóan vannak ábrázolva. Láttunk már rosszabbat is.
percyjackson.jpg

DE a cselekmény.

Én eddig minden pozitív érzésemet elővettem. De mostanra elfogyott. Csak a tisztánlátás kedvéért, nem utálom a filmeket. Sőt! Ha jobban utána olvastok, azt fogjátok látni, hogy én itt bizony még kesztyűs kézzel és finoman bántam vele. Mert mint mondtam én előbb láttam a filmadaptációkat. És tetszett. Nem azt mondom, hogy nem láttam már jobbat, de tetszett. Annyira, hogy elolvassam a könyveket. Aztán már nem annyira. Tehát a film: Percy Jakson nem tudja, hogy félig isten. Semmit sem tud édesapjáról, éli a megszokott életét, próbál együtt élni azzal, hogy diszlexiás és hiperaktív. Aztán az egyik kiránduláson megtámadja az új irodalomtanár, aki tulajdonképpen egy fúria. Megvádolja azzal, hogy ő lopta el Zeusz villámját. Ezután Percyt elviszik a Félvér Táborba. Megtudja, hogy ő Posszeidón fia és Hádész elrabolja az édesanyját. Ezért ő, Grover (akiről kiderül, hogy szatír és testőr egyben), illetve Annabeth útra kelnek az alvilágba, hogy kiszabadítsák Percy anyját. Ehhez segítséget kapnak Hermész fiától, Luke-tól, aki elmondja nekik, hogyan tudnak kijutni az alvilágból. Persze ezután a hármas izgalmas kalandokba keveredik, amíg sikerül bejutniuk az alvilágba. Nagyon jó történet, de csupán köszönő viszonyban van a könyv cselekményeivel.

Rick Riordan könyvsorozata telis-tele van olyan szereplőkkel és mítoszokkal, amik időhiány miatt nem kerülhettek bele a filmekbe. Olyan összefüggések maradnak ki így a filmekből, amik a könyvsorozat végére igen fontosak. Olyan jelentek és helyszínek, melyek a cselekmény fontos elemét képezik és a fő vonalat adják a sorozatnak. Nem tudom, hogy hogyan fogják megoldani mindezt, de azt tudom, hogy már elrontották az elejét. Akit megfogott a film - mint engem - és azután elmerül a könyvekben, az pontosan tudja, hogy miről beszélek. Aki csak a filmet látta annak azt mondom, hogy ilyen témában nem ez a legjobb alkotás. Közel sem a legjobb és csak ajánlani tudom a regényváltozatot!

Ha a könyv és a film kapcsolatát nézzük, azt tudnám mondani, hogy olyanok, mint a házimacska és a tigris. Rokonságban állnak, de távolról. És, csak a félreértés elkerülése végett: a könyvsorozat a nagymacska.  

A bejegyzés trackback címe:

https://filmmolyeskonyvorult.blog.hu/api/trackback/id/tr617233487

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása